Co musisz wiedzieć o zasadach gry w siatkówkę‍Siatkówka jest grą szybką i dynamiczną. Ciągły ruch, a także kontakt fizyczny sprawiają, że jest to jeden z najciekawszych sportów zespołowych, jakie można uprawiać w obiekcie krytym. Niezależnie od tego, w jaką odmianę siatkówki grasz, istnieją pewne uniwersalne zasady, które wszyscy gracze muszą znać. Każde boisko do siatkówki halowej ma swój własny zestaw zasad i przepisów, niezależnie od tego, czy jest częścią większego stowarzyszenia, czy mniejszej ligi lokalnej. Zrozumienie, co jest dopuszczalne na boisku, pomoże Ci grać jak najlepiej i zachować sprawiedliwość dla wszystkich. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się wszystkiego, co musisz wiedzieć o zasadach gry w siatkówkę.

Co to jest uderzenie w siatkówce?

Jedną z najważniejszych zasad w siatkówce jest zrozumienie, czym jest uderzenie, a także jakie rodzaje uderzeń możesz wykonać, a jakich nie. Legalne trafienie to piłka, która jest uderzona bezpośrednio nad siatką w boisko. Legalne trafienie nie może dotknąć siatki, ani zostać odbite od siatki i trafić na boisko. Istnieją trzy rodzaje uderzeń, które musisz znać dla zasad siatkówki: - Smash - Smash to mocne uderzenie nad siatką, zwykle skierowane na serw drużyny przeciwnej. Uderzenia są zwykle zarezerwowane dla doświadczonych graczy, ponieważ mają dużą szansę wyjść poza granice. Uderzenie jest uznawane za błąd, jeżeli najpierw uderza w siatkę, a następnie zostaje wybite ponad siatkę przy drugim uderzeniu. - Tip - tip jest kontrolowanym uderzeniem, które jest skierowane w podłogę kortu. Wielu początkujących graczy próbuje uderzać piłkę nad siatką, ale najlepiej jest ćwiczyć uderzenia z końcówki, dopóki nie nabierzesz wprawy w grze. Uderzenie z końcówki jest uznawane za błąd, jeśli piłka uderzy w siatkę przed wykonaniem volleya nad siatką. - Volley - Volley jest to uderzenie, które jest wykonywane z siatki na kort powyżej siatki. Volley jest jedynym rodzajem uderzenia, które może być wykonane poza siatką.

Rodzaje zagrywek w siatkówce

Istnieje sześć typowych rodzajów zagrywek w siatkówce, w zależności od sytuacji i sytuacji w grze. Te zagrania będą się zdarzać w trakcie gry, więc posiadanie podstawowego zrozumienia każdego zagrania pomoże Ci, gdy będziesz na boisku. Te zasady gry w siatkówkę są pomocne w rozróżnianiu różnych rodzajów uderzeń i czasu wykonania usługi. Znając różnicę między back row i forehand hit pomoże Ci zrozumieć przepływ gry lepiej, jak również, jak utrzymać grę fair. Uderzenia są podzielone na trzy kategorie w zależności od czasu wykonania usługi: - Uderzenia tylnego rzędu - Uderzenia tylnego rzędu to uderzenia, które występują po wykonaniu usługi. Tylny rząd to obszar za linią serwu, więc uderzenia z tylnego rzędu są uderzane z obszaru tylnego rzędu kortu. - Trafienia z forehandu - trafienia z forehandu to trafienia, które mają miejsce przed wykonaniem serwisu. Przód kortu jest linią serwu, więc uderzenia z forehandu wykonuje się z przodu kortu.

Serwowanie w siatkówce

Serwujący serwuje sześć razy w ciągu meczu i zmienia się z innymi członkami swojej drużyny. Pierwszy serw idzie do drużyny przeciwnej, aby zaznaczyć początek gry. Serwer ma dwie próby, aby uzyskać piłkę nad siatką, a do sądu nad siatką. Jeśli serwer nie trafi w piłkę nad siatką, otrzymuje błąd przy pierwszym uderzeniu. Serwujący może wybrać serwowanie z prawej lub lewej strony, ale musi serwować z tej samej strony przez cały mecz. Jeśli serwerowi nie uda się przenieść piłki nad siatką, ale spadnie ona poniżej siatki, jest to tzw. błąd siatki. Błąd siatki jest taki sam jak błąd, ale serwer nie ma kolejnej próby serwowania. Jeśli serwer uderza piłkę poza boisko, dostaje service out. Jeżeli serwer uderzy piłkę w siatkę i ta odbije się od niej na boisku, to jest to tzw. błąd serwisowy.

Nawigacja po serwach

Serwery muszą poruszać się po pięciu serwach drużyny przeciwnej, zanim ich strona otrzyma punkt. Serwery można wykonać stojąc w korcie obok swojej drużyny. Strona serwera otrzymuje jeden punkt za każde serwo, które pomyślnie nawigują. Strona serwująca nie zalicza serwu, jeśli popełni błąd, zrobi out, lub jeśli piłka wyjdzie poza pole gry, zanim zostanie uderzona przez przeciwnika. Strona serwera nie zalicza serwu, jeśli cały tylny rząd drużyny przeciwnej skutecznie uderzy piłkę. Jeśli przedni rząd drużyny przeciwnej skutecznie uderza piłkę przed tylnym rzędem, strona serwera nie zalicza serwu.

Blokowanie w siatkówce

Blokowanie to akt używania ramion do uderzenia piłki, zanim uderzy ona w ziemię. Blokowanie piłki przed jej uderzeniem w ziemię nie jest dozwolone w siatkówce, więc jeśli blokujesz piłkę, nazywa się to błędem siatki. Blokowanie jest dozwolone w siatkówce, ale tylko w pewnych okolicznościach. Blokowanie jest dozwolone, jeśli piłka podróżuje z dużą prędkością, lub jeśli jest niska i blisko siatki. Można również zablokować piłkę, jeśli ma ona duże szanse wyjść poza granice boiska lub jeśli ominęła parkiet i spada z powrotem do siatki. Blokowanie piłki w jakichkolwiek innych okolicznościach jest faulem i skutkuje przyznaniem punktu drużynie przeciwnej.

Podania w siatkówce

Podanie to akt uderzenia piłki bezpośrednio do kolegi z drużyny. Podanie piłki bezpośrednio do kolegi z drużyny jest dozwolone w siatkówce, ale musi być uderzone nad siatką. Podanie piłki poniżej siatki nazywane jest naruszeniem siatki i skutkuje punktem dla drużyny przeciwnej. Podanie piłki bezpośrednio pod siatką nazywane jest podwójnym uderzeniem, i jest również uważane za naruszenie siatki. Podwójne uderzenie piłki skutkuje taką samą karą jak naruszenie siatki, ale jest traktowane jako dwa błędy zamiast jednego. Podanie piłki poniżej siatki, ale nad podłogą jest uważane za uderzenie z tylnego rzędu i jest dozwolone.

Rotacja

Rotacja pozycji w siatkówce jest ważną strategią, która może pomóc twojej drużynie wygrać. Drużyna może zmieniać pozycje w dowolnym momencie gry, tak długo jak piłka nie jest w grze. Jedyną zasadą jest to, że gracze nie mogą dotykać siatki podczas zmiany pozycji. Musisz poczekać, aż piłka będzie poza grą, zanim zmienisz pozycję. Głównym powodem rotacji pozycji jest utrzymanie świeżości w drużynie, dzięki czemu można utrzymać wysoki poziom gry w całym meczu bez zmęczenia. Rotacja pozycji jest szczególnie pomocna, gdy grasz przeciwko drużynie z dużą różnicą wzrostu.

Punktacja w siatkówce

Istnieje kilka sposobów zdobywania punktów w siatkówce, ale najbardziej powszechnym jest system punktacji rajdów. Rally scoring oznacza, że punkty przyznawane są drużynie, która uzyska najwięcej uderzeń z piłki. Każde trafienie jest warte jeden punkt, z kilkoma wyjątkami. Piłka jest uważany za out, gdy uderza w podłogę, lub wychodzi poza granice i nie jest zwracany. Kiedy piłka jest na zewnątrz, to idzie do zespołu, który uderzył go na zewnątrz. Jeśli piłka jest zwracana i przeciwnik trafia ją ponownie, punkty idą do drużyny, która zwróciła piłkę. Jeśli piłka jest hit nad siatką lub poza granice i nie jest zwracany, zespół, który uderzył go otrzymuje punkt. Jeśli piłka jest trafiony nad siatką, ale ląduje w siatce i nie jest zwracany, zespół, który uderzył go otrzymuje dwa punkty. Jeżeli piłka zostanie uderzona ponad siatką i wyląduje w środku boiska, ale zostanie uderzona przez drużynę przeciwną zanim zostanie zwrócona, drużyna, która ją uderzyła otrzymuje dwa punkty.

Jaki jest zwycięski wynik w siatkówce?

Zwycięski wynik w siatkówce to 15 punktów. Oznacza to, że drużyna musi zdobyć 15 punktów, zanim druga drużyna będzie miała szansę zdobyć 15 punktów. Jeśli zwycięska drużyna zdobędzie 15 punktów zanim jej przeciwnicy osiągną 13 punktów, wtedy gra się kończy. W większości związków siatkarskich gra toczy się w dogrywce, dopóki jedna z drużyn nie zdobędzie 15 punktów. W NCAA gra toczy się do momentu, gdy jedna z drużyn osiągnie 17 punktów.